dinsdag 8 mei 2012

W.H. Auden, 'De Mildere'

De Mildere

Als ik naar de sterren kijk, weet ik, al is het naar
dat ik, wat hen betreft, meteen ter helle vaar,
Maar op aarde is onverschilligheid zeker niet het meest
Dat we hebben te vrezen van een mens of van een beest.

Wat zouden we er van vinden als de sterren ons zouden beminnen
Met een vurige liefde waarmee wij niets kunnen beginnen?
Als gelijkwaardige liefde niet kan bestaan,
Laat mij dan voor de mildere doorgaan.

Een bewonderaar, die ik denk te zijn, kan niet verhelen
Dat dat de sterren echt geen zier kan schelen,
Toch kan ook ik niet zeggen, en dat is onbetwist,
dat ik één van hen de hele dag heb gemist.

Als alle sterren zouden verdwijnen en uitdoven hun lijken,
Dan zou ik moeten leren naar een lege hemel te kijken
En het totale, overweldigende duister te beminnen,
Al zal ik daar toch wel íets voor moeten overwinnen.

The More Loving One, W. H. Auden

(vertaling uit het Engels: Willem Minderhout, 31-01-2004)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten