woensdag 24 maart 2010

‘Rooie Jaap’, stadsmarinier in Escamp

Ik heb een zwak voor dwarse mensen. Dat geldt zeker voor Herschel van der Padt van de Stichting Samenlevingsopbouw Solidair (SSOS) in het stadsdeel Escamp. SSOS steekt met een kleine vrijwilligersorganisatie de allerarmsten uit dat stadsdeel de helpende hand toe.

Herschel vond dat de Gemeente dit initiatief ook wel een beetje zou kunnen steunen. Bij de PvdA verwachtte hij zeker gehoor te krijgen. Hij plaatste regelmatig reacties op de Haagse PvdA-website onder het pseudoniem ‘Rooie Jaap’ waaruit die verwachtingen overduidelijk naar voren kwamen. Op een of andere manier lukte dat niet zo goed. Ik deed regelmatig navraag bij onze woordvoerder over wat er nu precies aan de hand. Die stelde me keer op keer gerust. Ze waren in gesprek. Het duurde even, maar het zou goed komen.


Niet dus. De reacties van ‘Rooie Jaap’ werden steeds baloriger. Aangezien ik me in die tijd verantwoordelijk voelde voor ‘orde en netheid’ op de site heb ik hem op een gegeven moment door middel van een ‘IP-block’ zelfs de mogelijkheid om te reageren ontnomen.

Ondertussen bracht ik wel af en toe – na periodes van ‘grote schoonmaak’- overbodig geworden spullen naar SSOS. Ik gaf het alleen maar af, want ik had geen zin om ‘buiten mijn portefeuille’ het Gemeenteraadslid uit te hangen.

Ik heb een zwak voor dwarse mensen. Dat geldt zeker ook voor Henny Heijmans, medewerker van het Tweede Kamerlid Roos Vermeij. Toen Henny een jaar of wat geleden naar Amsterdam verhuisde had ze een heleboel spullen over. Ze vroeg me aan wie ze die het beste zou kunnen geven. ‘Aan de SSOS’, suggereerde ik. Dat was een schot in de roos. Henny was op slag volledig in de ban van Herschels SSOS.

Vandaag had Henny weer een afspraak met Herschel gemaakt. Ze wilde het geld dat ze had gekregen als medewerker van een stemlokaal in natura aan de SSOS aanbieden. Roos en een tweetal andere fractiemedewerkers, Jeffrey de Neef en Liesbeth Coenen, moesten mee. En ik ook! Als Henny dat zegt, dan kun je niet weigeren, dus vandaag gingen we met zijn vijven in de auto van Roos naar Sterrenoord, waar SSOS gevestigd is.


Eerst gingen we nog naar de Albert Heijn in de Ambachtsgaarde, waar een flinke boodschappenkar tot de nok toe gevuld werd.

Bij de SSOS werden we hartelijk ontvangen door Herschel en zijn medewerkers. Twee van hen vertelden vol vuur over al het werk dat de SSOS verzet. Het bleken MBO-stagiaires te zijn. Supermeiden, die vertelden door te willen gaan naar het HBO. Ik heb uiteraard direct propaganda gemaakt voor mijn opleiding aan de HHS, maar ik ben bang dat ze andere plannen hebben.






Herschel vertelde honderduit over alle activiteiten van zijn stichting. Ze delen voedselpakketten uit aan mensen die geen cent te makken hebben, geven lessen in de Nederlndse taal, vangen zwerfjongeren op etc. Ze zijn er dag en nacht mee bezig. De Gemeente Den Haag biedt hen daarbij geen enkele steun, maar ondertussen stuurt een professionele instelling als ‘Mooi Escamp’ hun probleemgevallen wel naar hem door. Frustrerend!

Roos en ik zullen eens zien aan wat voor touwtjes we kunnen trekken om hier verandering in te brengen. Henny Heymans´ ogen begonnen vervaarlijk te flikkeren, dus die zal vast ook nog wat gaan ondernemen. En als die wat in haar kop heeft …





Herschel vertelde dat hij vroeger marinier was geweest. Van dit soort stadsmariniers kunnen er wat mij betreft nooit te veel zijn!

Zie ook de website van SSOS en SSOS op Buurtlink TV







Geen opmerkingen:

Een reactie posten