zondag 15 april 2012

Cohen en Cohen

Onlangs kwam ik, toen ik in mijn foto-archief op zoek was, deze foto tegen:


Foto: Wouter Booij.

Het is een foto van Job Cohen die wijst naar een muurreclame in de Wesselstraat in het Haagse Transvaalkwartier. Aanvankelijk meende ik me te herinneren dat ik hem gemaakt had, maar dat was niet zo. Ik had die muurreclame, waar ik talloze malen langs gefietst moet zijn, kort tevoren ontdekt. Toen ik hoorde dat Job Cohen op de Haagse Markt zou zijn tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen heb ik Wouter Booij gezegd dat hij een foto zou moeten maken van Job onder die muurreclame.

Op twitter maakte Fokke Zwaan me opmerkzaam op een (helaas anoniem) stukje uit de Wijkkrant Transvaal over de Cohens van de  'Stoom Wasch- en Strijkinrichting'.  Ik vreesde al zoiets, maar het is toch telkens weer aangrijpend als je het leest:

'Stoomwasscherij Neerlandia, oorspronkelijk gestart in de Engelenburgstraat, in de Wesselsstraat. Het pakhuis is er nu nog, als je vanuit de Kempstraat richting Hoefkade kijkt, kijk je direct links tegen een zijmuur aan waarop de oude reclameschildering nog duidelijk te lezen is: Fa. J. Cohen, Stoomwasscherij en -strijkerij.

Vader en dochter Cohen maakten hier in 1925 een nieuwe start, maar lang heeft dit helaas niet geduurd.Reeds in 1942 moeste zij dit ambachtelijke bedrijf uit handen geven aan de Duitse Treuhandler, die het overnam en in 1943 te gelde maakte. De Cohen's werden op transport gesteld naar Duitsland.

Naspeuringen hebben aan het licht gebracht dat Samuel Cohen (51 jr.) en zijn 15-jarige dochter op transport gesteld werden naar het Concentratiekamp Auschwitz en direct na aankomst aldaar, op 26 februari 1943 zijn vermoord!'

http://www.transvaalkwartier.nl/paginas/PDF/Wijkkrant130LR.pdf

Fokke Zwaan wees me ook op een digitaal monument voor het gezin Cohen uit de Wesselsstraat:

1 opmerking:

  1. Een digitaal monument voor het gezin Cohen uit de Wesselsstraat:

    http://www.joodsmonument.nl/page/365613/nl

    Fokke Zwaan

    BeantwoordenVerwijderen